סטארטאפיסט: אתה צ'יטה? תפוס כיוון

כאדם המתעסק ביזמות וחדשנות אין שבוע שעובר שלא פונים אליי במשפט האגדי אך הרפטטיבי לחלוטין 'אור, תשמע, יש לי רעיון גדול?' לרוב אלו רעיונות שאני רגיל לשמוע, כאילו כל אחד הוא דה וינצ'י על סף המצאה נוספת. לפעמים אני פוגש כזה. 

איך בוחנים רעיון?

התייעצות עם אנשים הנכונים הוא קריטי. הרבה סטטרטפיסטים מתייעצים ובסוף ילכו עם האמונה שלהם במוצר או שירות. קרוב לוודאי ששיחה עם אנשים תשפיע על הכיוון אבל יזם ילך בדרך שלו. לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. הסטטיסטיקה היא נגד היזם, בחיפוש פשוט תוכלו למצוא את כל הכתבות, מאמרים והצעות למה לא. אני נגד החיפוש למה לא, יותר בעד החיפוש למה כן ויותר מזה – הדרך הנכונה לעשות זאת. אינני אומר שצריך ללכת על כל רעיון בכל מחיר, אני כן אומר שאם אתם באמת הולכים להיות סטרטאפיסטים – שימו משקפיים ורודות, GAME FACE . מקווה שהתרגום עבר.

סטארטפסטים הם ממש 'חיות' אחרות, ההשוואה שאני אוהב לעשות הוא לצ'יטה. כנסו לראש שלי צפו ב-3 דקות על צ'יטה – לחץ כאן. ממצב עמידה מסוגל הברדלס להגיע למהירות של 63 קמ"ש תוך שניות ספורות, ולמהירות של 114 קמ"ש לאחר 20-30 מטרים לערך, ובמקרה שצריך לעשות PIVOTING   (שינוי כיוון) הצ'יטה קצת מתהפך אבל ממשיך להאיץ לאותה מהירות.

כמו הברדלס כך גם הסטרטאפ רץ במהירות, לעיתים נזכרים בשלב מאוחר שצריך לחשוב על שיווק ועל פיתוח עסקי. לדעתי, חשוב מההתחלה להתעסק בפן השיווקי של המוצר שלכם וכיצד ניתן לפתוח אותו ובאיזה אסטרטגיה שיווקית צריך ללכת.

בכדי להיות יותר קונקרטי ולעניין אתן לכם דוגמה ממפגש ייעוץ שערכתי עם זוג שותפים (והיועץ העסקי שלהם שחיבר בינינו), לסטרטאפ קוראים INTCATIO  בפגישתנו הוצג לי מוצר המלמד מתמטיקה בסיסית על ידי תוכנה וכן על ידי מכשיר המתממשק לתוכנה (אני חייב לציין – מאוד מגניב!). הם הגישו לי הפיטצ' שלהם שכלל בעיקר אמירות שזה כלי מאוד מעניין ומשלב בתוכו עולם וירטואלי ואת העולם האמתי. הם בדקו את המוצר על ילדים וכן גם על ילדים מתחום החינוך המיוחד. אבל הפנו את המוצר ללמידה של מתמטיקה בסיסית לגילאים הצעירים.

אם בוחנים לעומק את נאום המכירה שלהם, נאום שכל סטרטאפיסט יחזור עליו מאות ואף אלפיי פעמים. חייבים להבין שהנאום הזה חשוב ביותר, כל אדם שתפגשו יכול להיות לקוח או שותף תלוי ברמת המכירה שלכם ואופי הנאום. הנאום שנמכר לי של משחק המלמד מתמטיקה בסיסית והאופי שלו לא חידש לי הרבה, יחד עם העובדה שקיימים משחקים בשוק העושים בדיוק את זה.

אין ספק שזה נכון לפנות למכנה משותף גדול, נכון שזה שוק שאליו יפנו בעתיד. אבל ויש כאן אבל גדול חשוב ליצור מיוחדות במיוחד בשלב הראשון ולאחר מכן לבסס אותה בחברה שלך ולהפוך את המוצר שלך כמוביל בתחום. איך עושים את זה? ולמה ייעוץ שיווקי חשוב כל כך? המשיכו לקרוא ותבינו.

העצות שנתתי להם:


1.      לערוך מחקר משמעותי את המוצר באוכלוסיות החינוך המיוחד.
2.      נעשתה בדיקה בה ילד אוטיסט שיחק ולמד כיצד להתנהל פיננסית עם המוצר.  לכן אפיינתי להם שמעכשיו המוצר מלמד חינוך פיננסי וכי עליהם לפנות לקהל ראשוני של החינוך המיוחד.
3.      חזון חדש: 'ליצור עצמאות כלכלית לבעלי אוכלוסיות בעלי מוגבלויות', חזון הוא אבן הדרך של היזם והוא גם זה שיפתח דלתות ויהווה להם כמצפן.
4.      כאשר החזון מאופיין בצורה כזאת להתאים את מטרות החברה בהתאם ולפנות לקהל משקיעים בעל אופי אישי המעוניין ביצירת עצמאות כלכלית לבעלי אוכלוסיות מיוחדות, בד ובבד עם פנייה לארגונים ועמותות רלוונטיות.
סיטואציה: אתם בחדר מלא משקיעים פוטנציאליים ובמקרה ישנו בחדר משקיע אפשרי שיש לו בן אוטיסט, אתם נותנים את נאום המוצר שלכם ומציינים את החזון שלכם ''ליצור עצמאות כלכלית לבעלי אוכלוסיות בעלי מוגבלויות', או לסירוגין מציגים את החזון בכנס חינוך המדבר על קידום החינוך המיוחד. נראה לי שתמצאו משקיע שיאמין בכם מאוד מהר. כל
איך ולמה לעשות דברים מצריכים חשיבה שיווקית. גם ברמת ביסוס המוצר ויצירת קשר מתמיד עם משתמשים, יצירת קבוצות מיקוד וסקרים. כאשר סטרטאפ רץ קדימה כמו ברדלס קשה לו לעצור ולהסתכל מהצד איך לעשות את הדברים. לרוב האיך? והלמה? מאוד חשובים והם יקבעו את ההצלחה שלכם.

ערן חורש מנכ"ל Intctio כתב לי על פגישתנו:

במסגרת עבודתנו על מיזם Intactio, העוסק בפלטפורמת משחק חדשנית בעלת יישומים חינוכיים, ביקשנו להתייעץ עם אור דניאל.אור הפגין נכונות וסבלנות רבה, וניכר היה כי הוא בעל הבנה הן בהיבטים פדגוגיים והן בהיבטים עסקיים - שילוב שאינו נפוץ במחוזותינו. אור סייע לנו בהכוונה לניסויי פילוט שאנו מעוניינים לקדמו, וחסך לנו המתנה ארוכה ומיותרת, וקישר בינינו לבין מוסד מתאים לביצוע פילוט עימו אנחנו בקשר כעת. הערותיו של אור משמשות אותנו בהצגת הרעיון לאנשי חינוך ומשקיעים, והיוותה נתבך חשוב בהיכרותנו עם עולם המשחקים החינוכיים, שהיה זר לנו טרם כניסתנו למיזם.
למיטב התרשמותי, אור מונע מאהבת הילדים וחינוכם, והתגייסותו לעזרה נובעת מרצונו בקידום ילדי החינוך המיוחד, למרות תנאי ההתחלה הקשים שלהם.


ערן חורש
מנהל מיזם Intactio
---
מוזמנים להיכנס לאתר שלנו, האתר מותאם לכל סוגי העסקים והחברות ונותן מידע מפורט על השירותים והרקע של חברת בוננזה – שיווק מזן אחר, לכניסה לאתר – לחץ כאן. לשאלות נוספות צרו קשר במייל or@bonnza.co.il או בטלפון 053-4250110 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה